IMPACTool voor Milieudefensie

De afstudeerperiode bestond bij CMD uit een lange stage en een afstudeerproject. De opdracht voor het afstudeerproject was om een digitaal online interactief product ontwerp wat in de praktijk gebruikt kan worden.

Vanaf het begin wist ik dat ik mij ging richten op het concept voor een interactieve product.
In januari 2019 startte ik mijn project. Met Milieudefensie als opdrachtgever werkt ik op hun kantoor, daardoor stond ik dichtbij de organisatie en kon collega’s betrekken bij mijn project.

Tijdens dit project heb ik veel geleerd over de Nederlandse klimaatbeweging, organizing en hoe ik met behulp van technologie mensen mobiliseer en motiveer tot actie.

De design challenge:

Hoe kan een online tool jongeren die klimaatverandering tegen willen gaan, betrekken bij campagnes van Milieudefensie zodat hun stem zichtbaar wordt en zij het gevoel hebben dat hun inbreng telt

Ideation

De ideation bestond uit een brainstorm en een Design Sprint, de ideeën die hieruit voort kwamen heb ik op basis van de user requirement lists vertaald naar drie concepten

CONCEPT 1: REWRITE

De gebruiker kan een lezersbrief sturen naar een Nederlandse krant.

CONCEPT 2: IMPACTMAP

De gebruiker maakt een persoonlijke boodschap, hij heeft drie opties op deze te maken.

CONCEPT 3: QUESTION

De gebruiker gaat in gesprek met een chatbot om tot een handelingsperspectief te komen

Belangrijkste schermen

ACTIE PAGINA
Dit is een webpagina van Milieudefensie, hier wordt het handelingsperspectief aangeboden. Op deze pagina een kaart met alle ander boodschappen die gemaakt zijn.

BOODSCHAP MAKEN
De gebruiker komt in de tool en gaat meteen zijn boodschap maken. Er is een aparte omgeving voor het maken van een video en voor het maken van een verhaal.

BOODSCHAP PLAATSEN & DELEN
De gebruiker plaats de gemaakte boodschap op de kaart, deze is zichtbaar op de actie pagina. Daarnaast plaatst de gebruiker zijn boodschap op zijn social media tijdlijn en tagged vrienden met de vraag of zijn ook een boodschap maken.

Bekijk het interactieve prototype

Terugblik
Door te beginnen met veel desk research naar Milieudefensie en vaak in gesprek te gaan met collega’s binnen de organisatie ontstond het idee om een deel van de achterban een handelingsperspectief te bieden die net wat meer inzet vereist dan het tekenen van een petitie. Als snel kwam ik erachter dat het jongere deel van de bijdragers geïnteresseerd was in deze optie maar wel op een laagdrempelige manier.
Door middel van een tool wilde ik de gebruiker de mogelijkheid geven om zijn stem te laten horen door het maken van een persoonlijke boodschap, zodat de gebruiker het gevoel heeft dat zijn inbreng telt om verandering te realiseren.

Ik verdiepte mij in online trends en het mobiliseren van de doelgroep. Daarnaast betrok ik experts binnen de organisatie bij mijn project. Na het testen van mijn tweede prototype met de doelgroep had ik het gevoel de juiste kant op te gaan. Nu, een aantal maanden later, is daar de IMPACTool. De tool die de jongere bijdrager de mogelijkheid geeft om zijn stem te laten horen.

Door de positieve feedback van mijn opdrachtgever en de doelgroep ben ik er van overtuigd dat de tool een aanwinst is voor Milieudefensie.